Årsmöte 2018

Årsmöte 2018.

I år var det nya Region Västra Mellan som stod för att arrangera årsmötet och aktiviteterna. Först skriver jag, Sverige är vackert och tänk att få vara med på föreningens årsmöten samt se nya miljöer i vårt avlånga land, vilken ynnest. Stort Tack till Göran som visade oss vad mer Rättvik och dess bygd omkring har att ge.
Vi som samlats till föreningen 40:e årsmöte hade en god gemenskap samt att kloka och viktiga beslut togs. Årsmötesförhandlingarna tog i stort sätt hela dagen och de brukar göra det när man har mycket att diskutera. Årsmötet är ju föreningens viktigaste tidpunkt där föregående års och kommande års verksamhet skall summeras och läggas fram. Missnöjda medlemmar som inte kommer kan ju inte få göra sig hörda och gå bakvägen för att gnälla är ju tråkigt i längden för alla.
Styrelsen hade från föregående år till uppgift att revidera föreningens stadgar, så är då gjort och är antagna av årsmötet. Tillsättandet av fler regionombud för de nya regionerna får vi jobba vidare med. Med nya ledamöter i styrelsen är det vårt ansvar att på ett bra och klokt sätt arbeta för föreningen och ta oss vidare tillsammans med er medlemmar. Vill även tacka de avgående från styrelsen för de år ni varit med, med kloka och tänkvärda samtal vid våra telefonmöten.

Senare under eftermiddagen hade Sonja en tillbaka blick på föreningens 40 – åriga historia visst har det stormat förr i föreningen om olika tolkningar, men det är ändå ryans ull man enats om. Vidare fick vi granska och se medtagna ullstaplar, vita, svarta och bruna under lupp i hennes mikroskop. Vilka kunskaper Sonja har, vi som var med vill bara lära oss mer om  ullen och dess egenskaper. Timmarna går fort när man har roligt och kvällens middagstid närmade sig så vi avslutar med frågan – Kan vi inte få en kurs i ullkunskap och Sonja lovar oss det. Vi avslutar kvällen med en god middag och skål för 40 – åringen.

Efter söndagens frukost är det några av medlemmarna som åker vidare hemåt, men söndagens besök är förlagt till Dalskåpsmuseet i Övre Gärdsjö. Ett mejeri som är ombyggt till museeum. Vi får inte ta bilder inne i museet, väl bara utanför. Med guidning om skåp – måleriets typiska Rättviksstil och historier om slöjdarens och målarens yrkesskicklighet. Tipsar om att det är väl värt att göra ett besök om ni har vägarna förbi. Läs mer under Rättviks Hembygdsförening och museer.
Som avslutning samlas vi för en gemensam lunch och sen bär det av i olka vädersträck hemmåt för oss och jag i alla fall tar med mig en lyckad och lärorik helg.
Tipsar igen, om att Backlunds boende är även det väl värt att besöka.

___________________________________________________________________________________________________________

Årsmötet kommer att hållas på Backlunds boende i Vikarbyn 7 km NV om Rättvik den 8-9 september 2018.

Boendet kostar 350kr/person/natt  i dubbelrum, i det priset ingår sängkläder, handduk och frukost.

Program årsmöte 2018
Lördag

Frukost
Årsmöte efter frukost
Lunch
Åker vi till Nittsjö keramik
Åter till Backlunds boende
Ull diskution med Sonja
Stämmo middag
Söndag
Frukost
Besöker vi dalskåpsmuseet i Övre Gärdsjö
Avslutar med Lunch någonstan i Rättvik inte bestämt ännu.

Stämmomiddag lördag kväll förslag på 150kr/person.

Information och anmälan ”SÅ FORT SOM MÖJLIGT” till Göran Lundström  0705936613

eller mejl: goran.lundstrom(a)yahoo.se